denizincolombia.reismee.nl

Voetballend leven in Colombia

Voetballend leven in Colombia

“Profe!!! Holandes!!! Turco!!!” wordt er naar me geroepen als ik aankom bij ‘cancha’ (voetbalveld) Carambolas. Kinderen die op blote voeten naar me rennen en gelijk mijn hand vast pakken en willen voetballen en spelen. Gelijk word ik omsingeld door nieuwsgierige kinderen die vragen waar ik vandaan kom, of ik Engels spreek en of ik ze een aantal woorden wil leren. Van de oudere wijkbewoners krijg je een vriendelijke lach en een welkom. De kinderen zijn hier zo geïnteresseerd en wat is het toch zo mooi om de onschuld van deze kinderen te zien, de kinderen die nog kinderen zijn en spelend genieten van hun jeugd, meestal met een bal.

Stichting Straatkinderen Medellín heeft verschillende projecten, één daarvan is voetbalschool La Naranja Mechanica, vernoemd naar ons Nederlandse elftal, die deze bijnaam kreeg in Latijns-Amerika in de gouden tijden van Cruijf, Basten, Rijkaard etc.

Op deze school ben ik actief, op de cancha in Carambolas: een marginale wijk hoog op in de bergen in Medellín. Dit project is ook wel het grootste project, waar wekelijks meer dan 240 kinderen meedoen aan activiteiten. Daarnaast lopen er nog andere honderden kinderen rond tijdens de activiteiten. Zij trappen hier en daar een balletje voor of na de training. Tijdens de rust of een uitlegmoment, stormen er tig kinderen het veld op om even die bal nog een keer te kunnen trappen, het moet er gewoon uit. Zo interessant om te zien hoe voetbal energie geeft en het hier zo beleefd kan worden.

Voetbal is niet alleen de populairste sport hier in de wijk, maar in heel Colombia. Het is niet ‘maar’ voetbal, het is meer dan dat: het is leven. Overal zijn stamcafés waar voetbal gekeken wordt. Shirtjes van het nationaal elftal Colombia, Atletico Nacional en Independiente Medellin zie je overal en kun je niet missen. Zelfs als het geen matchday is lopen veel mensen rond in voetbalshirts. In elk park en op elke hoek van de straat kun je voetbalshirtjes kopen. Daarnaast zijn er wel honderden voetbalveldjes in de stad. Elke wijk of buurt kent common areas waar ruimte is om te sporten: en met name voetbal. Sommige van deze ruimtes hebben zelfs gratis fitnessgelegenheden.

Elke kind op de voetbalschool wilt prof worden

Elke kind hier op de voetbalschool droomt ervan om profvoetballer te worden. Het is ook zo krachtig om te zien hoe professioneel ze zich ook gedragen tijdens de trainingen, wedstrijden en in hen vrije tijd. Messi, Ronaldo zijn hier de grote idolen, de blikken van deze kinderen zijn alles waard om te zien als je het over grote voetballers hebt. Daarnaast leeft het ook in de nabije omgeving van de kinderen: de moeders die langs de kanten fanatiek hun kinderen steunen tijdens de wedstrijden. Het geloof in hun kind zegt alles. In mijn jarenlange voetbalcarrière in Nederland, heb ik nog nooit zulke fanatieke moeders gezien! Voor velen is profvoetballer worden ook de enige uitweg uit de armoede.

Stichting Straatkinderen Medellín helpt deze kinderen om hun droom te realiseren, maar jammer genoeg is het natuurlijk niet reëel dat iedereen profvoetballer wordt hier. Was dat maar zo en ik gun het ze allemaal als ik zie hoe hard de kinderen werken en hun best doen. Ze willen heel graag. Hierbij probeer ik tijdens mijn aanwezigheid volledige steun te geven en de kinderen te stimuleren om ze te helpen bij het realiseren van hun dromen.

De stichting brengt een sociaal doel met zich mee, denk aan samenwerken, communiceren en accepteren van regels. Bovendien heeft alternatieven voor kinderen die hun droom om profvoetballer te worden niet kunnen realiseren. Dat kan pijnlijk zijn, het was ook mijn droom vroeger om een professionele voetballer te worden.

De activiteiten zijn gratis en de stichting werkt met een beloningsstrategie: niet straffen maar belonen. Kinderen die activiteiten volgen op de project, worden gevolgd door een volgsysteem waar de ontwikkelingen worden bijgehouden op het project, school, thuis en omgeving. Een van de voorwaarden dat de kinderen kunnen meedoen aan de activiteiten is dat deze kinderen goede resultaten halen op school, goed gedrag vertonen in tehuizen en tijdens de activiteiten. Voetbal stimuleert de kinderen dan natuurlijk voor deze betere resultaten en inzet. Dit voor een betere toekomst van het kind zelf natuurlijk. Omdat veel kinderen een verleden hebben met drugs en geweld, door vooral ook de omgeving, is het risico ook groot dat velen hier makkelijk in terug kunnen vallen als ze geen profvoetballer kunnen worden.

Eddy Veldhuisen richtte Stichting Sraatkinderen Medellin ook op om kinderen die achtergesteld zijn door armoede, verslaving, geweld en/of gedragsproblemen de mogelijkhjeid te bieden deel te nemen aan sportieve, recreatieve en culturele activiteiten.

‘’Onze overtuiging is dat juist deze kinderen heel veel kunnen leren met iets wat ze graag doen. Denk aan het vergroten van het zelfvertrouwen, meer vertrouwen in de mensen om hen heen, de manier van communiceren, het oplossen van conflicten, accepteren van regels, etcetera. Tevens is het een goede uitlaatklep van frustraties, want deze kinderen hebben erg veel meegemaakt. ‘’ www.straatkinderenmedellin.com

De stichting en al haar personeel begeleidt deze kinderen voor betere resultaten op school, zelfontwikkeling en discipline om niet op te geven. Kortom: dat deze kinderen zichzelf staande kunnen houden in de maatschappij. Dit zorgt meer voor zelfvertrouwen van kinderen, waardoor deze kinderen kunnen doorstuderen na hun middelbare school aan de universiteit, met behulp van de stichting. Ondertussen studeren er al 8 studenten op de universiteit namens de stichting. Ik hoop dat ik tijdens mijn aanwezigheid zal bijdragen aan een betere toekomst van deze kinderen, de kinderen die erin geloven en het verdienen.

Reacties

Reacties

Jolanda (HU)

Beste Deniz, wat leuk om weer een update te krijgen. En wat neem je me mee in de organisatie, hun doelen en hetgeen ze bereiken voor de jongens. Wauw, mooi werk. Geniet ervan! Groet, Jolanda

Inge (HU)

Dag Deniz, mooi om te lezen met hoeveel passie je daar aan het werk bent. Fijn voor de kinderen! Met groet,
Inge

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!